• Fysiotherapie warande oosterhout, teteringen

• Logo Fysiotherapie de warande

Lage rugklachten worden ingedeeld in aspecifieke en specifiek rugklachten. Aspecifieke lage rugklachten hebben geen aanwijsbare oorzaak. Wanneer er wel duidelijk is waardoor het veroorzaakt wordt dan spreken we van specifieke rugklachten. Bij de meeste rugklachten is er geen aanwijsbare oorzaak te vinden.

rugklachten

Wat is aspecifieke lage rugpijn?

Lage rugpijn is pijn onder in de rug. De pijn kan uitstralen naar één of beide benen.

Bij meer dan 95 procent van de mensen met lage rugpijn wordt geen lichamelijke afwijking gevonden. Er is sprake van a-specifieke lage rugpijn. Het is niet duidelijk waar de pijn vandaan komt. Het is gebleken dat een verstoorde balans tussen belasting (de krachten op de rug) en belastbaarheid (wat iemand geestelijk en lichamelijk aankan) meespeelt. In andere gevallen is er wel een specifieke oorzaak aan te wijzen: een beknelde zenuw, een infectie of een wervelbreuk. Vaak speelt ook onbewuste angst voor bewegen een grote rol.

Wat zijn specifieke lage rugklachten?

Specifieke lage rugklachten zijn klachten aan de rug al dan niet met uitstraling naar de benen. De bekendste hiervan is een Hernia, maar ook een breuk van een wervel, wervelinzakking, ziekte van Bechterew, spondylodese enzovoort. De oorzaken zijn hierdoor ook zeer divers.

Wanneer is behandeling nodig van aspecifieke lage rugklachten?

Het feit dat de oorzaak lastig is vast te stellen, betekent niet dat u geen pijn voelt of dat er sprake is van verbeelding. Acute klachten verdwijnen meestal in een tot zes weken vanzelf of zijn aanzienlijk minder geworden. De kans op terugkeer van de lage rugpijn is echter groot. Chronische klachten, waar na twaalf weken sprake van is, zijn veel moeilijker te behandelen. Artsen maken in het verloop van de klachten een indeling in drie fasen:

• Acute klachten: tot zes weken;
  • Subacute klachten: tussen de zes en twaalf weken;
  • Chronische klachten: na twaalf weken.

Wat zijn de behandelingsmogelijkheden?

Bij acute klachten
Bij acute lage rugpijn moet u uw activiteiten tijdelijk verminderen, maar u moet wel in beweging blijven. Als u veel pijn heeft, kan uw arts een pijnstiller of ontstekingsremmer voorschrijven. Bedrust is meestal niet nodig: het kan zelfs het herstel vertragen. Alleen als u niet anders kunt, blijft u één of twee dagen op bed liggen. Langzaamaan kunt u weer meer gaan bewegen en sporten. Probeer zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan. Het is niet nodig om te wachten tot alle pijn is verdwenen. Behandeling (door arts of fysiotherapeut) is meestal niet nodig. Uw arts kan u meer informatie geven.

Bij chronische klachten
Wanneer de klachten chronisch dreigen te worden, kijkt uw arts niet alleen naar lichamelijke afwijkingen. Hij kan ook informeren of u wellicht zorgen heeft, rouwt, last van doemdenken of angst voor bewegen heeft. Deze factoren kunnen een rol spelen bij rugklachten. Uw arts zal u uitleg en advies geven. Het is vooral belangrijk dat u beweegt, ook al heeft u pijn. U moet leren omgaan met de pijn en de beperkingen. In overleg met uw arts kunt u uw activiteiten geleidelijk uitbouwen. Eventuele restpijn kan geen kwaad. Andere behandelingsmogelijkheden zijn eventueel oefentherapie, manipulatie of rugscholing.

Wat kunt u zelf doen om rugklachten te voorkomen?

In het voorkomen van rugpijn kunt u zelf een rol spelen:
Zorg dat u in een goede conditie bent door oefeningen of sporten;
Zorg dat u lichamelijk en geestelijk in balans bent;
Signaleer tijdig wanneer het u lichamelijk of geestelijk teveel wordt.