• kinderfysiotherapie buiten

• afbeelding logo ons lijf

Borstontsteking

Wat is een borstontsteking?

Een borstontsteking (mastitis) is een ontsteking van een melkkliertje in de borst. Borstontsteking komt vooral voor bij vrouwen die borstvoeding geven, maar het kan ook ontstaan bij niet zogende vrouwen.

De borst bestaat uit vetweefsel met daarin melkklieren, met melkkanaaltjes die naar de tepel lopen. Als zo’n melkkanaaltje ontstoken raakt, ontstaat een borstontsteking.

Ontstaan van een borstontseking

Een borstontsteking wordt meestal veroorzaakt door een stilstand van melk in de borst. Dit kan ontstaan door:

• Verkeerd of te weinig aanleggen.
  • Niet goed leegdrinken van de borst.

Hierbij kan een (bacteriële) infectie ontstaan die meestal ontstaat via een huidbeschadiging van de borst, zoals tepelkloven.

Bij vrouwen die geen borstvoeding geven kan ook borstontsteking voorkomen. Dit kan te maken hebben met huidproblemen van de borst, een eerdere operatie of afwijkingen van de melkklieren. Een zeldzame oorzaak van borstontsteking bij vrouwen die geen borstvoeding geven, kan borstkanker zijn. Er zal dan op korte termijn worden onderzocht of hier sprake van is.

Symptomen van een borstontsteking zijn:

• Een pijnlijke, rode, gezwollen borst (meestal een van de twee borsten).
  • Verhoging of koorts.
  • Soms krijg je ook griepachtige verschijnselen zoals koude rillingen en spierpijn.
  • Als er een abces (holte gevuld met vocht) is ontstaan, kan een pijnlijke, vaste zwelling in de borst worden gevoeld. Soms kan er wat vocht- of bloedverlies uit de tepel optreden

Wat te doen bij een (dreigende) borstontsteking?

De meeste vrouwen gaan naar de huisarts, verloskundige of de lactatiekundige, om de borstontsteking te behandelen wordt o.a. antibiotica voorgeschreven. Hier kunnen bijwerkingen van komen, ook komt dit medicijn bij uw kindje terecht via de moedermelk. De Canadese kinderarts @Jack Newman heeft onderzoek gedaan naar een alternatieve behandeling met ultrageluid door de fysiotherapeut. Dit is een zeer geschikte therapie, niet belastend voor moeder en kind en geen schadelijke neven effecten.
De behandeling met ultrageluid bestaat uit twee sessies, daags na elkaar en wordt gegeven door een fysiotherapeut. Het is weinig belastend voor de moeder, iedere behandelplek wordt 5 minuten behandeld en de behandeling is pijnloos. Meestal is het effect na de eerste behandeling al merkbaar. Vrijwel alle vrouwen zijn na twee behandelingen van hun klachten verlost. Mocht er na twee behandelingen nog geen effect zijn opgetreden, dan wordt de behandeling gestaakt. De behandeling wordt door de zorgverzekeraar vergoed indien u aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie.
Ook bij verstopte melkkanaaltjes kan ultra-geluid helpen. In tegenstelling tot een borstontsteking, gaat een verstopt melkkanaaltje meestal niet gepaard met koorts. De meeste verstopte kanaaltjes zijn binnen 48 uur weer vrij. Als een verstopt melkkanaaltje niet binnen de 48 uur vrij is dan helpt ultrageluidtherapie vaak om te voorkomen dat het een borstontsteking wordt.
@Fysiotherapie de Warande past deze therapie toe. Voor meer informatie kunt u bellen met de praktijk of maak een afspraak.
Wanneer u regelmatig problemen ondervindt met het geven van borstvoeding en/of regelmatig last heeft van verstopte melkkanalen en/of (dreigende) borstontsteking is het aan te bevelen om hiervoor deskundige hulp in te schakelen van een lactatiekundige​ of verloskundige Verloskundigenpraktijk​. Zij kan samen met u bekijken wat voor een achterliggend probleem hier aan ten grondslag ligt.