• Fysiotherapie warande oosterhout, teteringen

• Logo Fysiotherapie de warande

Wat zijn bekkenklachten?

Het bekken is opgebouwd uit 3 verschillende botten die samen worden verbonden met gewrichten. Het SI-gewricht is een verbinding achterin tussen het darmbeen en het heilig been en de symfyse verbind aan de voorzijde het schaambeen.

Het bekken

Deze botten vormen een geheel die bijeengehouden worden door kraakbeen en banden. Deze banden zijn is staat om te ontspannen en op te rekken tijdens hormoonverandering in de zwangerschap. Hierdoor kan het zijn dat de botten minimale verschuivingen ondergaan ten opzichte van elkaar en in een verkeerde positie komen te staan.
Door deze 'vreemde'stand van het bekken ontstaat er pijn tijdens normale bewegingen. Door deze pijn worden normale bewegingspatronen zoals opstaan uit bed of reiken naar iets opeens moeilijk en pijnlijk. Deze pijn kan dusdanig worden dat soms het hele normale dagelijkse functioneren wordt verstoord.

Wie krijgt bekkenpijn?

Het bekken van zwangere vrouwen is door hormonen onderhevig aan verandering. Dit moet ook want doordat de banden soepeler worden is het bij de bevalling voor de baby mogelijk om het geboortekanaal te passeren. Deze verandering zorgt bij iedere zwangere vrouw enige mate voor mindere stabiliteit in het bekken. Dit geeft zeker niet altijd pijnklachten!!
Uit onderzoek  is gebleken dat er onder vrouwen grote verschillen bestaan in de spanning van het linker en rechter SI-gewricht. Dit spanningsverschil kan resulteren in meer of mindere mate verschuiving van het linker of rechter SI-gewricht. Door deze verschuiving reageert het lichaam hierop door met andere spieren dan gebruikelijk het normale bewegingspatroon uit te voeren. Er komen de veranderde krachten op het bekken en deze resulteren in pijn. Deze kan in het stuitje, symfyse of beide SI-gewrichten ontstaan. Soms straalt dit uit naar de liezen, onderrug en billen.

Kenmerken van zwangerschap gerelateerde bekkenklachten

De pijnklachten zijn vaak continu aanwezig scherpe pijn maar ook brandend of zeurend. Deze pijn bevind zich rond het bekken, in de onderrug, de buik, de zij en/of achterkant van de bovenbenen, billen, het stuitje, de liezen of het schaambeen. De pijn kan wisselend van plaats en sterkte zijn en soms helemaal verdwijnen om vervolgens weer terug te komen.

Vaak  leveren de volgende activiteiten pijnklachten op:

Bekken pijn

• omdraaien in bed
  • langere tijd zitten of staan
  • bukken
  • opstaan (uit lage stoel)
  • lopen
  • traplopen
  • vrijen
  • verzorgen van kind(eren)
  • stofzuigen en andere huishoudelijke taken
  • zwemmen
  • fietsen
  • autorijden
  • in en uit een auto of bed stappen

Wat kun jezelf doen?
Blijft niet te lang lopen met je klachten, vroeg om hulp vragen kan veelal erger voorkomen.
Blijf je dagelijkse activiteiten uitvoeren wat voor jou goed voelt. Ken je eigen grenzen maar ga zeker niet stil zitten. Ben je nog fanatiek aan het sporten, blijf dit dan vooral doen. Samen kunnen we kijken welke aanpassingen je kunt maken om dit te blijven doen.

Bron:  Röst C.C.M. 2016,  Bekkenpijn tijdens en na de zwangerschap, Houten, Bohn Stafleu van Loghum